DAB 2017 – konferanse om lekende, lærende og skapende prosesser med digitale verktøy.

Onsdag 22. mars ble Digital Arena Barnehage (DAB) arrangert i Trondheim. DAB er den største konferansen i Norge som retter seg mot å utvikle digital kompetanse i barnehagen. Konferansen ønsker å være et møtested for presentasjon av ideer, erfaringsdeling, strategier og forsknings- og utviklingsarbeid. Konferansen henvender seg til ansatte i barnehager, eiere av barnehager, studenter og kunnskapsmiljø som er opptatt av teknologi. Hvert år arrangeres konferansen i flere byer, blant annet i Trondheim.

camilla_trud_nereid
Kommunaldirektør Camilla Trud Nereid

 

Konferansen ble åpnet av kommunaldirektør Camilla Trud Nereid som var opptatt av at digitale flater skal være for å lære og aktivere, ikke pasifisere.

Deretter hadde Kristine Hansen, fra Fagforbundet sektorpolitiske enhet et kort innlegg. Hun framhevet blant annet:

  • viktigheten av at også barnehagen er en læringsarena
  • IKT-verktøy hører også hjemme i barnehagen og slik bruk er med på å jevne ut sosiale skiller

Også dette var en konferanse med litt blandet kvalitet på innleggene. Jeg vil derfor framheve to svenske pedagoger jeg virkelig synes ga oss både matnyttige tips og elementer til videre refleksjon. Maria Fabien, atelierista ved Katarina Västra Förskola, og Markus Bergenord, digitalista ved Regio Emilia Institutet i Stockholm.

markus
Markus Bergenord

Hovedbudskapet i deres foredrag var å gi barna mulighet til å uttrykke seg på mange måter og via ulike medier. De jobbet mye med de minste barna som ikke har et utviklet muntlig språk.

Barna fikk mange muligheter til å utfolde seg på sitt eget nivå uten begrensende struktur i form for eksempel voksenstyrt aktivitet eller tid.  De voksne er muliggjørere som legger til rette for mange forskjellige typer aktiviteter i rommet, med stort fokus på å gi barna mulighet til å uttrykke seg gjennom ulike kunstformer og i tillegg digitale verktøy.

regiorom2

Barna har tilgang på et nettbrett hvor innholdet ble blåst opp på veggen, de har tilgang på instrumenter, tegnesaker, ulike soner og de styrer aktiviteten sin sjøl.

De har bevisst valgt å starte med de minste barna og så jobbe seg oppover årstrinnene.

Les mer om her:

http://forskola.se/Katarina%20V%C3%A4stra.html

http://www.reggioemilia.se/