10-15 sekunder!

Det er den tiden vi har som foreleser på å fange oppmerksomheten til våre tilhørere når vi starter en forelesning for studenter med et fallende oppmerksomhetsnivå. Jeg var så heldig å få overvære FuNKon 2017 (Fleksibel utdanning Norge sin årlige konferanse) i Oslo. Av alle de gode bidragene fra konferansen, vil jeg fortelle dere om Ole Petter Hjelle.

Ole Petter Hjelle
Ole Petter Hjelle

Ole Petter er lege. Han driver med hjerneforsning. Ole Petter underviser. Han kombinerer det han vet om hjernen, vårt oppmerksomhetsnivå og undervisning. Hva gjør en forelesning god? Hvordan fange studentenes oppmerksomhet? Undersøkelser viser at studentenes oppmerksomhetsnivå er fallende. I år 2000 kunne canadiske studenter holde fokus på en ting i 12 sekunder før hjernen begynte å vandre. I 2013 var den falt til 8! Med andre ord, som foredragsholder, har du en solid utfordring foran deg.

Ole Petter ga følgede 3 konkrete råd:

#1 Start med et PANG!

Den viktigste delen av en forelesning er starten. Vi har ca. 10-15 sekunder på å fange hjernens oppmerksomhet. Det må skje noe uventet, noe uvanlig. Hvis ikke føler hjernen seg «trygg», den slapper av og slutter å følge med.

Slapp start etterfulgt av en kjempegod presentasjon, er en dårlig ide. Du klarer aldri å få et ønsket oppmerksomhetsnivå blant studentene dine. God start etterfulgt av selv en middelmådig, til dels dårlig presentasjon,  gjør at studentene vil ha et høyere oppmerksomhetsnivå enn hva du får med en dårlig start.

Hva er så et pang?  Ole Petter sier en god fortelling kan gi et ønsket pang, likeså et provoserende utsagn.

Et pang er for eksempel ikke å bruke 10 min på å koble opp utstyret du skal bruke. Vær ute i god tid, slik at du er klar til å starte når tiden er inne.

#2 Gjør det enkelt!

Kunnskapens forbannelse; Jo flinkere du er sjøl, jo vanskeligere er det å skjønne at andre synes det du kan er vanskelig. Veldig enkelt å gjøre ting for vanskelig, vanskelig å gjøre ting enkelt. Med andre ord, må du som fagperson ha mottakerbevissthet. Hvem snakker du til? Hvilke forutsetninger har mottaker til å forstå det du skal snakke om? Snakker du til personer på samme nivå og innen samme fagfelt som deg sjøl eller snakker du til mennesker med begrenset kompetanse innen fagfeltet? Test gjerne materialet på noen som ikke kan noe fra før.

#3 Fortell en historie!

Hjernen vår et koblet slik at vi husker fortellinger. Gjennom hele vår historie, har fortellingen vært sentral i vår formidling av kunnskap. Fortellinger som berører oss, gjør noe med oss. Vi husker disse.

Når du ønsker å formidle noe i en forelesning, ikke glem at det er DU som skal formidle budskapet, ikke presentasjonen din. Det er et uttrykk som beskriver et lite ønsket utkomme: «Killed by powerpoint».

Når du planlegger din forelesning, tenk over dette:

  • Skal jeg lese eller høre? Syn trumfer hørsel. Viser du en presentasjon full av tekst, slutter mottaker å høre. Bedriv ikke PowerPoint-karaoke.
  • Jo flere senter du klarer å aktivere i hjernen til tilhøreren, jo bedre husker man. Fakta aktiverer kun et par punkt. Fortellinger aktiverer mange!hjernen din på historier
  • Fortellinger handler ikke om fakta, men gir fakta mening!

Ønsker å høre og se Ole Petter Hjelle eller noen av de andre foredragene fra konferansen, finner du det her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s